Monday, 30 July 2012

Sejarah Buku Teks Vs Sejarah Islam

assalamualaikum . 
as usual aku tgh garu kepala nak buat tittle apa . sebelum korang baca post ni , apakata korang pause dulu lagu B.A.P tu , nanti bising pulak .

 okeyhh , korang semua belajar sejarah kan ? okeyhh , dalam buku teks sejarah korang yang cantik tu , korang pernah belajar pasal , Zaman Pra Sejarah kan ? // okeyhh , aku tahu terlalu byk perkataan okeyhh , dan kan dalam ayat aku ni //

next , zaman pra sejarah , kita semua belajar yang manusia pada awalnya hidup berpindah randah , memburu hasil hutan , and kita juga tahu org berpendapat orang zaman dulu tak berpakaian dengan sempurna . dengan  cara senang untuk cakap yang diorang hanya bercawat , pakai pakaian dari daun pokok . dan sebagainya . 

cuba korang fikir balik , dalam islam  , manusia pertama yang dicipta kan adalah ADAM , dan dia adalah manusia pertama yang duduk dekat bumi .  Dan pada zaman nabi adam , nabi adam sudah mula bercucuk tanam , dan memelihara ternakan . so , korang rasa adakah seorang nabi akan berpakaian , seperti kebanyakan sejarawan tu cakap . ? mestilah tak kan ? Seorang nabi dan Rasul adalah utusan ALLAH , so mesti laa ALLAH dah bagi tahu dia cara untuk hidup dekat muka bumi . 

Dalam islam juga cakap yang tinggi nabi adam adalah enam puluh hasta , tapi tulang manusia yang diorang jumpa tu ,  saiz orang normal seperti kita sekarang .

nabi Muhammad bersabda : “Allah menciptakan adam dengan tinggi enam puluh hasta. Kemudian setelah Adam, makhluk itu semakin berkurang tingginya seperti sekarang ini"

so maknanya , zaman yang sejarawan cakap ni , dah beratus ratus atau mungkin beribu ribu tahun selepas zaman nabi adam . dan takkan manusia masih tidak bertamadun ? adakah manusia hidup dengan cara hidup mcm tu ?

cuba korang fikirkan ? apa yang kita belajar versus dengan sejarah islam yang sebenar ? aku tak de laa tinggi  sgt ilmu agama , but aku just nak share , lepas ayah aku terangkan kat aku pasal benda ni  . and , if aku ada info lagi aku akan update .




1 comment:

Vyner. said...

betul ^o^ sebelum ni pun zie dah perasan. tetiba popped out in mind ^u^ thanks for sharing <333